Podnoszenie ładunków jest jedną z operacji niezbędnych przy większości prac budowlanych oraz montażowych, a także podczas demontażu i montażu maszyn i urządzeń czy różnego rodzaju konstrukcji. W zależności od rodzaju elementów, które mają być transportowane, jak również lokalizacji, w której będzie to potrzebne, można skorzystać z właściwego typu dźwignicy najlepiej odpowiadającego rodzajowi planowanego zadania. Wśród dostępnych opcji znajdują się zarówno tradycyjne żurawie samojezdne lub przeładunkowe, jak i nowoczesne mini żurawie. Przyjrzyjmy się bliżej ich specyfice i sprawdźmy, czym się od siebie różnią.

Żurawie samojezdne i przeładunkowe

Żurawie samojezdne są urządzeniami, które stosuje się do obsługi ładunków o znacznej masie, a także wówczas, gdy potrzebna jest duża wysokość podnoszenia lub wysięg. Wykorzystują one zwykle podwozia samochodów ciężarowych albo specjalnie zaprojektowane konstrukcje. Mechanizm dźwignicy jest umieszczony na obrotowej podstawie, na której znajduje się także kabina operatora. Ramię ma budowę teleskopowo-przegubową i jest rozkładane za pomocą siłowników oraz układu hydraulicznego. Choć sprzęt tego rodzaju może służyć do przenoszenia ładunków o dużej masie, to ze względu na rozmiary pojazdu nie zawsze może być użyty w ograniczonej przestrzeni.

Nieco podobnym rozwiązaniem są żurawie przeładunkowe tzw. HDS-y. Choć również montuje się je na samochodach ciężarowych, to mają one mniejszy wysięg, wysokość podnoszenia i udźwig. Ich cechą charakterystyczną są jednak mniejsze rozmiary i brak obrotowej podstawy, którą zastępuje kolumna obrotowa. Ponieważ są montowane na skrzyni ładunkowej, to ich użycie daje także możliwość przewożenia materiałów i wszelkiego rodzaju elementów, które mają być rozładowane lub zamontowane.

Mini żurawie

Mechanizm podnoszenia używany w mini żurawiach przypomina ten, który jest stosowany w popularnych HDS-ach i żurawiach samojezdnych, a w zależności od modelu może być bardziej zbliżony do jednego lub drugiego rozwiązania. Cechą charakterystyczną mini żurawi jest jednak fakt, że mają one kompaktowe podwozie gąsienicowe, co sprawia, że są bardzo zwrotne i mogą dotrzeć w miejsca, w które nie mogłoby wjechać żadne auto ciężarowe. Co ważne, mogą być z powodzeniem używane również wewnątrz budynków.